System edukacji w Finlandii

System edukacji w Finlandii

FiÅ„ski system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na Å›wiecie. Zasady równoÅ›ci i powszechnoÅ›ci nauczania, duża swoboda nauczycieli w ksztaÅ‚towaniu zajęć i program nastawiony na rozbudzenie kreatywnoÅ›ci i praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci wyróżniajÄ… go na tle innych systemów w Europie i na Å›wiecie. Czy ten kierunek warty jest naÅ›ladowania?

Finowie do szkoÅ‚y idÄ… dopiero w wieku 7 lat. WysyÅ‚anie dzieci do szkóÅ‚ wczeÅ›niej nie jest zalecane przez psychologów. Dzieci w Finlandii uczÄ… siÄ™ w systemie 9 lat nauczania obowiÄ…zkowego podzielonego na dwa etapy - niższy (6 lat) i wyższy (3 lata). W ostatniej klasie uczÄ… siÄ™ 16-latkowie.

Po ukoÅ„czeniu szkoÅ‚y obowiÄ…zkowej uczniowie majÄ… wybór: iść do szkoÅ‚y Å›redniej lub zawodowej, gdzie spÄ™dzÄ… od 2 do 4 lat (zależy to od ich preferencji). Rok szkolny trwa 190 dni, od koÅ„ca sierpnia do koÅ„ca maja, majÄ… wiÄ™c dÅ‚uższe wakacje niż w wiÄ™kszoÅ›ci krajów w Europie.

Edukacja dla wszystkich

FiÅ„ski system edukacji jest w olbrzymiej wiÄ™kszoÅ›ci publiczny, a w nielicznych prywatnych placówkach czesne opÅ‚aca paÅ„stwo. Wynika to z ideologii, jakÄ… kieruje siÄ™ paÅ„stwo fiÅ„skie. Powszechna i dostÄ™pna dla wszystkich bezpÅ‚atna edukacja to jeden z filarów fiÅ„skiego systemu edukacji. Co ciekawe, nawet udzielanie korepetycji po szkole jest w Finlandii prawnie zakazane. JeÅ›li uczeÅ„ ma problemy, to nauczyciel powinien je zidentyfikować i pomóc przezwyciężyć ograniczenia. FiÅ„ska szkoÅ‚a jest nakierowana na wyeliminowanie wspóÅ‚zawodnictwa i znajdowanie zarówno silnych, jak i sÅ‚abych stron ucznia. Od wczesnego dzieciÅ„stwa Finowie sÅ‚yszÄ…, że to normalne, że jedni sÄ… lepsi w jednej rzeczy, a inni w drugiej.

Nie ma mowy o tym, że jakieÅ› dziecko jest wykluczone, ponieważ jego rodzice majÄ… mniej pieniÄ™dzy. W fiÅ„skim systemie edukacji darmowe jest wszystko: podrÄ™czniki, zeszyty, przybory do pisania, a nawet wyjÅ›cia do teatrów, muzeów i na jednodniowe wycieczki. Także posiÅ‚ki sÄ… w szkole wydawane każdemu dziecku za darmo. Mali Finowie wracajÄ… do domu sami, ponieważ chodzÄ… do szkoÅ‚y poÅ‚ożonej najbliżej ich miejsca zamieszkania. Nie ma powodów, żeby rodzice wysyÅ‚ali dziecko do innej szkoÅ‚y. W fiÅ„skim systemie edukacji nie ma rankingów i szkóÅ‚ lepszych albo gorszych; Dąży siÄ™ do tego, by we wszystkich panowaÅ‚ podobny, wysoki poziom.

Rozbudzanie kreatywności

ZajÄ™cia w fiÅ„skiej szkole majÄ… z jednej strony na celu rozbudzeniu w uczniach kreatywnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci rozwiÄ…zywania zadaÅ„, a z drugiej nauczeniu ich praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci przydatnych potem w życiu. Z tego powodu w szkole prowadzone sÄ… obowiÄ…zkowe zajÄ™cia z tekstyliów, gdzie dzieci uczÄ… siÄ™ szyć i farbować tkaniny. W starszych klasach uczniowie zgÅ‚Ä™biajÄ… tajniki gospodarstwa domowego: podajÄ… do stoÅ‚u, gotujÄ…, robiÄ… wspólnie zakupy. Wiedza teoretyczna zgÅ‚Ä™biana jest także poprzez obserwacjÄ™ zjawisk, np. poprzez wycieczkÄ™ do lasu, gdzie nauczyciel wskazuje różne odmiany drzew i roÅ›lin. Istnieje podziaÅ‚ na przedmioty szkolne, ale realizowane sÄ… one w ramach tendencji do Å‚Ä…czenia wiÄ™kszych grup zagadnieÅ„. PrzykÅ‚adowo, uczniowie mogÄ… uczyć siÄ™ historii i jÄ™zyka szwedzkiego równoczeÅ›nie, ponieważ Finlandia przez wiele lat pozostawaÅ‚a pod wÅ‚adaniem Szwecji (do dzisiaj jest tam wiele szwedzkojÄ™zycznych obywateli). Takie Å‚Ä…czenie zagadnieÅ„ pozwala im lepiej zrozumieć Å›wiat. Nie dąży siÄ™ też do przyswajania jak najwiÄ™kszej iloÅ›ci informacji, ale raczej umiejÄ™tnoÅ›ci znajdowania informacji i krytycznego myÅ›lenia, co jest kluczowe w dzisiejszym Å›wiecie.

Rola nauczyciela

Status spoÅ‚eczny nauczyciela w Finlandii jest zupeÅ‚nie inny niż w Polsce i wielu innych krajach. Zawód ten jest w Finlandii bardzo prestiżowy - potrzeba wielu lat edukacji na trudnych studiach, żeby otrzymać pozwolenie na nauczanie, a już w trakcie drogi zawodowej wymagane jest ciÄ…gÅ‚e doksztaÅ‚canie (minimum 2 godziny w tygodniu na samorozwój). Wiąże siÄ™ to oczywiÅ›cie z wysokimi zarobkami i ogólnym poczuciem speÅ‚nienia w tym zawodzie, co dziaÅ‚a na korzyść także dzieci.

Z drugiej strony fiÅ„skie szkoÅ‚y z zasady pozbawione sÄ… hierarchizacji. Nauczyciel ma być partnerem do rozmowy z dziećmi, a nie wyroczniÄ… mówiÄ…cÄ… im co majÄ… robić. Uczniowie zwracajÄ… siÄ™ do niego po imieniu. Nauczyciel ma prawo odpowiedzieć “nie wiem” na zadane przez nich pytanie, ale powinien wówczas zachÄ™cić ich do wspólnego zgÅ‚Ä™bienia problemu i zastanowienia siÄ™, gdzie szukać informacji.

Podobna partnerska relacja wystÄ™puje pomiÄ™dzy nauczycielem a systemem edukacji. IstniejÄ… oczywiÅ›cie pewne wytyczne i program do zrealizowania, ale nauczyciel ma bardzo dużą swobodÄ™ w ksztaÅ‚towaniu swojego programu i wymyÅ›laniu zajęć. Nie istnieje instytucja inspektoratu szkolnego i dozoru nad pracÄ… nauczyciela. Nie jest on jednak pozostawiony sam sobie: szkoÅ‚a zawsze wyznacza pomocnika, który wdraża go przez pierwsze miesiÄ…ce jego pracy w placówce. Na dalszych etapach zaÅ› może on zawsze liczyć na kolegów i koleżanki z gremium nauczycielskiego, z którymi wspólnie opracowuje zajÄ™cia i dzieli siÄ™ doÅ›wiadczeniami.  




 

Ilość komentarzy: 0

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *