Praca grupowa w szkole

Praca grupowa w szkole

Praca grupowa to wspaniaÅ‚y sposób na aktywizacjÄ™ uczniów oraz wdrażania kompetencji spoÅ‚ecznych. Wiąże siÄ™ jednak, jak każda metoda dydaktyczna, z pewnymi wyzwaniami, które mogÄ… doprowadzić do wykluczeÅ„ i konfliktów w grupie. Jak dobrze zorganizować szkolnÄ… pracÄ™ w grupach w atmosferze koleżeÅ„stwa i wspóÅ‚pracy?

Praca w grupie - po co?

Praca w grupie to jedno z najskuteczniejszych narzÄ™dzi do kreowania umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznych niezbÄ™dnych w dzisiejszym Å›wiecie. Dzieci uczone sÄ… wspólnego dziaÅ‚ania, szacunku do poglÄ…dów innych osób i zbiorowego wypracowywania metod przezwyciężania problemów. Można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że te kompetencje sÄ… jednymi z najcenniejszych, jakie możemy nabyć w procesie edukacji w szkole. BÄ™dziemy z nich bowiem korzystać w codziennym życiu, niezależnie, czy w życiu zawodowym pracujemy w dużej lub Å›redniej firmie (praca projektowa) czy też jako jednostka bierzemy udziaÅ‚ w debacie publicznej w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Szacunek dla poglÄ…dów innych potrzebny jest także w zdrowej komunikacji z rodzinÄ… czy znajomymi, a umiejÄ™tność przezwyciężania problemów przy wykorzystaniu doÅ›wiadczeÅ„ innych pozwala nam na staÅ‚y rozwój i poczucie wsparcia na co dzieÅ„.

Praca w grupie rodzi wyzwania

JeÅ›li jednak nauczyciel nie umie lub nie chce odpowiednio zorganizować pracy w grupie wÅ›ród swoich uczniów, efekt dydaktyczny może być odwrotny do zamierzonego. Najczęściej scenariusz takiej nieodpowiednio przygotowanej lekcji grupowej wyglÄ…da tak: “wÅ‚adzÄ™” w grupie przejmuje jeden “lider”, narzucajÄ…cy swoje zdanie innym. “Lider” ambitnie traktuje powierzone grupie zadanie i w zwiÄ…zku z tym ignoruje lub neguje propozycje innych, szybko wiÄ™c rodzÄ… siÄ™ konflikty miÄ™dzy nim, a resztÄ… czÅ‚onków zespoÅ‚u. W zespole wzmacnia siÄ™ rywalizacja i tworzy siÄ™ hierarchia, na której szczycie jest “lider”, a na dole osoby, których zdanie uważa on za najmniej wartoÅ›ciowe lub które sÄ… zbyt nieÅ›miaÅ‚e, by samemu coÅ› zaproponować. Takie osoby, zniechÄ™cone tÄ… sytuacjÄ…, nie robiÄ… nic lub nie przykÅ‚adajÄ… siÄ™ do zleconego  zadania. Zabija to w nich indywidualność i stwarza przekonanie, że ich gÅ‚os nie ma znaczenia, a problem i tak siÄ™ rozwiąże bez ich udziaÅ‚u.

Innym efektem zÅ‚ego przygotowania pracy w grupie, również wynikajÄ…cym z braku rozdziaÅ‚u ról, jest rozmyta odpowiedzialność. “Lider” nie ujawnia siÄ™, a czÅ‚onkowie grupy nie potrafiÄ… rozdzielić zadaÅ„, w zwiÄ…zku z czym zadanie nie zostaje wykonane lub zostaje wykonane w sposób niedostateczny. CzÅ‚onkowie grupy podczas pracy nie czujÄ… motywacji, ponieważ czujÄ…, że ktoÅ› inny powinien przejąć odpowiedzialność za przebieg pracy.

Jak dobrze zorganizować szkolną pracę w grupach?

Aby dobrze zorganizować szkolnÄ… pracÄ™ w grupie, powinieneÅ› być przede wszystkim Å›wiadom celu, dla którego angażujesz uczniów w tÄ™ formÄ™ aktywnoÅ›ci klasowej. Chęć “pozbycia siÄ™” uczniów na jakiÅ› czas nie jest dobrym celem - twoi podopieczni szybko zorientujÄ… siÄ™, że ty nie traktujesz wyznaczonego im zadania poważnie i podejdÄ… do niego w ten sam sposób. Zastanów siÄ™, co konkretnie uczniowie majÄ… wynieść z zajęć, jakie nabyć umiejÄ™tnoÅ›ci i wiedzÄ™ i dlaczego uważasz, że metoda pracy w grupie jest dobra do zastosowania akurat w tym temacie.

Po drugie odpowiednio wprowadź uczniów w zadanie tak, aby każdy czÅ‚onek grupy miaÅ‚ przydzielonÄ… rolÄ™. Pozwoli to uniknąć wyżej wymienionych zagrożeÅ„: stworzenia pozycji dominujÄ…cego “lidera” oraz rozmycia odpowiedzialnoÅ›ci. SÄ… różne metody nadawania ról w grupie. Role mogÄ… być zadaniowe, np. pomysÅ‚odawca, oceniajÄ…cy, poszukiwacz. Albo organizacyjne: jedna osoba organizuje pracÄ™, druga sÅ‚ucha i notuje, trzecia ma za zadanie powstrzymywać konflikty. SiÅ‚Ä… rzeczy niektóre role w grupie wiążą siÄ™ z wiÄ™kszÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ… i nie wykluczone jest, że i tak któryÅ› z uczniów przejmie pozycjÄ™ “lidera”. Nie bÄ™dzie to rodziÅ‚o jednak takich konfliktów, jeÅ›li wszyscy inni bÄ™dÄ… mieli jasno wytyczone funkcje. Zasady pracy powinny też być jasne, najlepiej wypisane na tablicy w punktach.

Monitoruj na bieżąco pracÄ™ w grupie i udzielaj wskazówek dotyczÄ…cych lepszej organizacji pracy. Po zakoÅ„czonym zadaniu poproÅ› uczniów o opisanie tego, jak podobaÅ‚o im siÄ™ wykonywane zadanie i czy dobrze czuli siÄ™ w rolach, które im przydzielono. Zaproponuj, że nastÄ™pnym razem dokonana zostanie wymiana ról. JeÅ›li chodzi o ocenÄ™ pracy w grupie - wg badaÅ„ wiÄ™kszość uczniów oczekuje od nauczyciela oceny za niÄ…, lepiej wiÄ™c jÄ… przyznać. Nie możesz jednak traktować uczniów indywidualnie - grupa powinna być oceniana jako caÅ‚ość. W przeciwnym razie zostanie to odebrane jako niesprawiedliwe i zabije entuzjazm niżej ocenionego ucznia do tej metody dydaktycznej.

Ilość komentarzy: 0

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *