Krążniki tarczowe - po co montuje się je w taśmociągach?

Krążniki tarczowe - po co montuje się je w taśmociągach?

Taśmociąg to konstrukcja, która mimo określonych warunków pracy, powinna być utrzymana w odpowiedniej czystości. Wyzwaniem dla konstruktorów przenośników taśmowych są np. pozostające na taśmach zanieczyszczenia. Jak sobie z nimi poradzić? Ciekawym rozwiązaniem jest np. montaż krążnika tarczowego. Jak działa to rozwiązanie?

Zanieczyszczenia a przenośnik taśmowy

Przenośniki taśmowe są zaprojektowane z myślą o transporcie różnych rodzajów materiałów. Niektóre z nich (jak np. pochodzące z płuczki miały węglowe) mogą być dość lepkie i wilgotne. To oznacza, że część z nich pozostanie na taśmie, zmniejszając tym samym jej nośność i w konsekwencji doprowadzając do jej przeciążenia i zatrzymania. Bieżące czyszczenie taśmociągu przez pracownika jest czasochłonne, nieefektywne, a także niebezpieczne. Praktycznym rozwiązaniem tego problemu są krążniki, a konkretnie - konstrukcje tarczowe.

Jak zbudowany jest krążnik z tarczami?

Budowa krążnika tarczowego jest bardzo prosta. Element ten składa się z:

  • łożyskowanych tarcz,

  • systemu smarowania,

  • osi, po której toczą się tarcze.

Dzięki temu krążnik tarczowy ma dość niejednorodną strukturę, która skutecznie rozbija nalepione pozostałości transportowanego ładunku. Często umieszcza się pod nimi specjalne pojemniki, których zadaniem jest zbieranie "odzyskanego"materiału. Dzięki połączeniu obydwu systemów można:

  • zwiększyć efektywność samego taśmociągu,

  • ograniczyć straty związane z przesyłaniem ładunku,

  • wydłużyć żywotność taśmociągu.

Jak skonstruowane są tarcze w krążnikach?

Tarcze, w które wyposażone są krążniki, wyróżniają się dużą twardością. Do ich produkcji wykorzystuje się najczęściej takie materiały jak:

  • zwykłą mieszankę gumową,

  • mieszankę gumową o specjalnych właściwościach (np. o właściwościach antyelektrostatycznych),

  • poliuretan, który charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością mechaniczną,

  • poliuretanu z różnymi domieszkami, które przedkładają się na konkretne właściwości powłoki.

Krążnik tarczowy jest często malowany proszkowo. Dzięki temu jego stalowe elementy są odporne na oddziaływania wilgoci, substancji chemicznych, a także niewielkich cząstek, które unoszą się w bliskim sąsiedztwie krążników. Dzięki tym właściwościom krążniki - podobnie jak i cały przenośnik taśmowy - charakteryzują się dużą wytrzymałością, niezawodnością i wydłużoną żywotnością.

Reasumując, systemy krążników montuje się zwykle pod taśmą, przy czym zawsze należy pamiętać o ich właściwej konserwacji. Dzięki niej ich żywotność znacznie się wydłuża, co ma wpływ na niezawodność systemu.

Ilość komentarzy: 0

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *